Thursday, September 18, 2014

Ciri-Ciri Mesin Ketik Elektrik

Ciri-Ciri Mesin Ketik Elektrik - Jenis Mesin tik yang jarang di gunakan oleh orang dan saya sendiri juga tidak pernah melihatnya secara langsung yaitu mesin ketik elektrik, mesin ketik ini menggunakan tenaga listrik dan tenaga manusia untuk mengoperasikannya. Sama seperti pengertiannya, Mesin ketik elektrik merupakan mesin ketik yang cara kerjanya dengan bantuan tenaga manusia dan tenaga listrik, sangat berbeda dengan mesin ketik manual yang seluruh mekanisme atau cara kerja menggunakan tenaga manusia.

Mesin Tik Elektrik Nakajima [Image by www.megakantor.com], 
Mesin ketik elektrik mempunyai Ciri-ciri tersendiri dan sangat berbeda dengan ciri-ciri mesin ketik manual yang hanya menggunakan tenaga manusia untuk mengoperasikannya. Berikut ini ciri-ciri dari mesin ketik elektrik yang menggunakan tenaga listrik dan tenaga manusia dalam pengoperasiannya.
Ciri pertama dari mesin ketik elektrik ialah mesin ketik elektrik dilengkapi dengan pita penghapus yang dapat menghapus jika ada kesalahan; cii yang kedua ialah mesin ketik elektrik memiliki lebih dari satu tipe huruf; ciri yang ketiga gandaran pada mesin ketik elektrik tidak bergerak; ciri berikutnya ialah mesin ketik elektrik tidak menggunakan pangkal huruf; ciri selanjutnya ialah tenaga penggeraknya menggunkan bantuan listrik yang pasti membedakan dengan mesin ketik manual.
Ciri yang keenam ialah tenaga kerja mesin ketik elektrik bekerja secara mekanis; Mesin ketik elektrik tidak mampu menyimpan data; Mesin ketik elektrik juga tidak bisa digabungkan dengan computer; dan ciri yang terakhir yaitu pada mesin ektik elektrik terdapat saklar on atau off switch pada bawah tuts-tuts huruf di keyboard ~ Ciri-Ciri Mesin Ketik Elektrik.

No comments:

Post a Comment

Designed By Published.. Blogger Templates